Genomföra en upphandling med bestämt gränsöverskridande intresse
Här berättar vi om vad det innebär i praktiken att de grundläggande upphandlingsprinciperna ska tillämpas när en upphandling av en välfärdstjänst som beräknas understiga tröskelvärdet har ett bestämt gränsöverskridande intresse.
Innehåll på denna sida
Informationen på denna sida gäller för upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).
Denna sida gäller för upphandlingar påbörjade före 1 februari 2022
Informationen på denna sida gäller för upphandlingar som påbörjats före den 1 februari 2022 och därmed omfattas av äldre upphandlingsregler. Sidan uppdateras inte efter detta datum.
Nya och förenklade regler för offentliga upphandlingar började gälla den 1 februari 2022. De nya reglerna gäller för upphandlingar under EU:s tröskelvärden och upphandlingar av sociala tjänster och andra särskilda tjänster.
Få förfaranderegler för välfärdstjänster under tröskelvärdet
Upphandlingar av välfärdstjänster som beräknas understiga tröskelvärdet ska genomföras enligt 19 kapitlet 35–39 §§ lagen om offentlig upphandling (LOU). Det gäller även när en sådan upphandling har ett bestämt gränsöverskridande intresse.
Det finns bara ett fåtal förfaranderegler när det gäller upphandling av välfärdstjänster under tröskelvärdet. Dessa upphandlingar skiljer sig därmed från andra upphandlingar enligt 19 kapitlet LOU. Till exempel ska upphandlingar av välfärdstjänster som överstiger tröskelvärdet följa bestämmelser om förfaranden, tidsfrister, anbudsprövning, tilldelning av kontrakt med mera.
I vissa fall – men inte i samtliga – reglerar dock dessa sistnämnda bestämmelser vad de grundläggande upphandlingsprinciperna innebär. Att beakta dessa bestämmelser när man genomför en upphandling av en välfärdstjänst med ett bestämt gränsöverskridande intresse är därför inte fel.
Europeiska kommissionen har gett vägledning
Europeiska kommissionen har i ett tolkningsmeddelande informerat om hur man bör genomföra en upphandling som har ett bestämt gränsöverskridande intresse och som därmed omfattas av de grundläggande upphandlingsprinciperna.
Tolkningsmeddelandet kan användas som utgångspunkt för hur man genomför upphandlingar av välfärdstjänster med bestämt gränsöverskridande intresse. Detta tas upp i betänkandet Möjligt, tillåtet och tillgängligt – förslag till enklare och flexiblare upphandlingsregler och vissa regler om överprövningsmål (SOU 2018:44), s. 264–265.
Sammanfattningsvis innehåller tolkningsmeddelandet nedanstående moment.
När en upphandling har ett bestämt gränsöverskridande intresse ska upphandlingen offentliggöras. Detta så att alla potentiella anbudsgivare, oberoende av nationalitet, kan nås av informationen och bedöma om de har intresse av att lämna anbud. Omfattningen av ett offentliggörande måste avgöras från fall till fall. Ju större intresse en upphandling har för tänkbara anbudsgivare från andra EU-medlemsstater, desto större spridning bör offentliggörandet få.
Välfärdstjänster under tröskelvärdet ska enligt huvudregeln annonseras i en allmänt tillgänglig databas. Sådan annonsering uppfyller normalt kravet på offentliggörande.
Uppgifterna i annonsen ska vara tillräckliga för att alla potentiella anbudsgivare ska kunna bilda sig en uppfattning om de har intresse av att lämna anbud. Enligt Europeiska kommissionen kan annonseringen begränsas till de viktigaste uppgifterna i det kontrakt som ska tilldelas och den metod som ska användas vid tilldelningen, tillsammans med en inbjudan att kontakta den upphandlande myndigheten.
När upphandlingen av välfärdstjänsten har ett bestämt gränsöverskridande intresse behöver den upphandlande myndigheten främst tänka på utformning av upphandlingen såsom ställda krav, behandling av leverantörer och liknande. Reglerna för upphandlingar av välfärdstjänster innehåller nämligen, i dessa delar, inga regler mer än att de grundläggande upphandlingsprinciperna ska följas.
Kommissionen har i sitt tolkningsmeddelande identifierat vissa principer som den upphandlande myndigheten ska hålla sig till, när ett kontrakt har ett bestämt gränsöverskridande intresse. Dessa har i det ovan nämnda betänkandet Möjligt, tillåtet och tillgängligt – förslag till enklare och flexiblare upphandlingsregler och vissa regler om överprövningsmål (SOU 2018:44) sammanfattats enligt följande:
- Föremålet för upphandlingen ska beskrivas icke-diskriminerande, utan hänvisning till tillverkare eller ursprung.
- Leverantörer från alla medlemsstater ska ges möjlighet att delta på lika villkor. Dessa villkor för deltagande får inte vara direkt eller indirekt
- Examensbevis, certifikat och andra officiella intyg som styrker kvalifikationer som utfärdats i andra medlemsstater ska erkännas ömsesidigt.
- Tidsfristerna ska vara lämpliga och tillräckligt långa för att företag från andra medlemsstater ska kunna göra en tillfredsställande bedömning och utarbeta ett anbud.
- Tillvägagångssättet ska vara öppet och objektivt, alla deltagare måste kunna få kännedom om de regler som gäller för förfarandet och kunna vara säkra på att dessa tillämpas på samma sätt på alla
- Det är möjligt att begränsa antalet sökande som bjuds in att lämna anbud, förutsatt att detta görs på ett objektivt och icke-diskriminerande sätt.
- Vid det slutliga beslutet om tilldelning av kontrakt är det viktigt att principerna om likabehandling och icke-diskriminering respekteras fullt ut.
När en upphandling har bestämt gränsöverskridande intresse ska det enligt Kommissionens tolkningsmeddelande finnas en möjlighet för den som är, eller har varit, intresserad av att tilldelas ett kontrakt, att kunna få åtminstone negativa beslut rättsligt prövade. För att rätten till ett sådant prövningsförfarande ska kunna utnyttjas effektivt, bör den beslutande upphandlande myndigheten också motivera sådana beslut, antingen i själva beslutet eller på begäran.
Annonserade välfärdsupphandlingar under tröskelvärdet omfattas bland annat av reglerna om avtalsspärr, överprövning och skadestånd. Likaså omfattas dessa annonserade upphandlingar av regler om informations- och motiveringsskyldigheten. Dessa regler innebär normalt att de grundläggande upphandlingsprinciperna uppfylls.
Relaterade länkar och dokument
Källhänvisningar
- 19 kapitlet 35–39 §§ Lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – Upphandling av välfärdstjänster enligt bilaga 2 a vars värde beräknas understiga tröskelvärdet
- Kommissionens tolkningsmeddelande (2006/C 179/02) om gemenskapsrättens tillämplighet på upphandlingskontrakt som inte, eller bara delvis, omfattas av direktiven om offentlig upphandling
- Möjligt, tillåtet och tillgängligt – förslag till enklare och flexiblare upphandlingsregler och vissa regler om överprövningsmål (SOU 2018:44), s. 264–265
- 20 kapitlet LOU – Avtalsspärr, överprövning och skadestånd