Tröskelvärde och direktupphandlingsgräns (LUK)
I lagen om upphandling av koncessioner (LUK) finns endast ett tröskelvärde. Samma tröskelvärde gäller oavsett om det är en upphandlande myndighet eller enhet som gör upphandlingen. Tröskelvärdet är också detsamma oavsett om det är en tjänstekoncession eller byggkoncession som upphandlas.
Innehåll på denna sida
Övriga sidor i vårt stöd om LUK
- Vad är en koncession?
- Förfarandet över tröskelvärdet
- Förfarandet under tröskelvärdet samt för sociala- och andra särskilda tjänster
- Löptiden på en koncession
- Tekniska krav och funktionskrav
- Annonsering och tidsfrister
- Uteslutning och kvalificering
- Utvärdering av anbud och tilldelning
- Fullgörande av koncessioner
- Rättsmedel
LUK-direktivet omfattar endast upphandlingar som överstiger ett visst värde. Detta värde kallas för tröskelvärde. EU:s medlemsstater kan själva välja att införa nationella regler för upphandlingar som understiger tröskelvärdet, vilket Sverige har valt att göra. Tröskelvärdet för koncessioner motsvarar det tröskelvärde som gäller för upphandling av byggentreprenader i lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF). Direktupphandlingsgränsen är däremot högre i LUK än vad den är i LOU och LUF. Dock beräknas värdet på en upphandling annorlunda när LUK tillämpas.
I texten nedan används upphandlande organisationer som ett samlingsbegrepp för upphandlande myndigheter eller enheter.
Tröskelvärdet
Tröskelvärdet för koncessioner ligger på 55 991 099 kronor (5 382 000 euro). Om upphandlingen understiger tröskelvärdet men överstiger direktupphandlingsgränsen ska upphandlingen genomföras enligt 15 kap. LUK. Detta kapitel används också vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster (dessa tjänster finns i bilaga 3 till LUK).
Direktupphandlingsgränsen
Direktupphandlingsgränsen för koncessioner ligger på 2 799 554 kronor, vilket motsvarar 5 procent av tröskelvärdet. Under detta belopp kan en upphandlande organisation direktupphandla en koncession.
Vid beräkningen ska organisationen beakta direktupphandlingar av samma slag som organisationen gjort under räkenskapsåret. Något förenklat är direktupphandlingar av samma slag upphandlingar som har ett naturligt samband i tid och innehåll, samt varor, tjänster och byggentreprenader som typiskt sett erbjuds av en leverantör, eller som är avsedda för identisk eller likartad användning
Se aktuella direktupphandlingsgränser för samtliga upphandlingslagar
Beräkning av koncessionens värde
Värdet av en koncession ska uppskattas till koncessionshavarens sammanlagda omsättning till följd av koncessionen under dess löptid. Med omsättning avses de sammanlagda intäkterna från sålda varor och utförda tjänster. Beräkningen omfattar alltså även varor som följer med de byggentreprenader och tjänster som upphandlas. Värdet ska beräknas utan mervärdesskatt (moms).
Uppskattningen av en koncessions värde ska avse värdet vid den tidpunkt då anbudsinfordran skickas ut eller, om en sådan inte krävs, vid den tidpunkt då den upphandlande organisationen påbörjar upphandlingsförfarandet. Vid beräkning av koncessionens värde är det viktigt att komma ihåg att det är en uppskattning av värdet. Det faktiska värdet på en koncession kan många gånger vara svårt fastställa innan koncessionen är slutförd.
Värdet av en koncession ska uppskattas med hjälp av en objektiv metod. Metoden ska anges i något av koncessionsdokumenten. Vid uppskattningen ska, i tillämpliga fall, hänsyn tas till ett antal olika parametrar.
Dessa parametrar är
- värdet av varje form av options- och förlängningsklausul
- intäkter från betalning av avgifter och straffavgifter som tas ut från användarna av byggnadsverken eller tjänsterna, utom sådana som tagits ut på den upphandlande organisationens vägnar
- ersättningar eller andra ekonomiska fördelar oavsett form som koncessionshavaren får av den upphandlande organisationen eller någon annan myndighet, vilket inbegriper ersättning för att fullgöra en skyldighet att tillhandahålla ett offentligt uppdrag och offentligt investeringsstöd
- värdet av bidrag eller andra ekonomiska fördelar oavsett form som koncessionshavaren får från tredje part för utförandet av koncessionen
- intäkter från försäljning av eventuella tillgångar som är en del av koncessionen
- värdet av alla varor och tjänster som görs tillgängliga för koncessionshavaren av de upphandlande organisationerna förutsatt att de är nödvändiga för att utföra byggentreprenaderna eller tjänsterna
- premier eller ersättningar till anbudssökande eller anbudsgivare.
Att man ska ta hänsyn till parametrarna i tillämpliga fall innebär inte att samtliga parametrar ska beaktas i samtliga upphandlingar. Om det till exempel inte ska finnas några options- eller förlängningsklausuler i koncessionen blir det inte heller relevant att beräkna ett eventuellt värde för den parametern.
I LUK finns en bestämmelse som inte har någon motsvarighet i LOU och LUF. Bestämmelsen innebär att värdet vid tilldelningen ska användas om värdet av koncessionen vid tidpunkten för tilldelning är mer än 20 % högre än det uppskattade värdet som gjordes när koncessionen annonserades, eller när upphandlingsförfarandet påbörjades.
Praktiskt exempel:
Värdet av en koncession har uppskattats till 51 000 000 kronor när koncessionen annonseras. När inkomna anbud har utvärderats visar det sig inför tilldelningen att koncessionens värde beräknas uppgå till 65 000 000 kr för det bästa anbudet utifrån de tilldelningskriterier som används i upphandlingen. Eftersom koncessionens värde vid tidpunkten för tilldelningen är mer än 20 % högre (i det här fallet ungefär 27 % högre) än det uppskattade värdet som gjordes vid annonseringen ska värdet vid tilldelningen användas.
Hade koncessionens värde i stället beräknats uppgå till 56 000 000 kr inför tilldelningen av koncessionen skulle i stället det uppskattade värdet vid annonseringen ha använts. Det beror på att värdet vid tilldelningen är mindre än 20 % högre (i det här fallet ungefär 16 % högre) än det uppskattade värdet som gjordes vid annonseringen.
Om värdet vid tilldelningen beräknas vara mer än 20 % högre än det uppskattade värdet som gjordes vid annonseringen innebär det, i vissa fall, att upphandlingen måste avbrytas och göras om. Det gäller fall där upphandlingen genomförts enligt 15 kap. eftersom upphandlingen bedömts hamna under tröskelvärdet, och koncessionens värde överstiger tröskelvärdet vid tilldelningen.
För att upphandlingen skulle kunna fortsätta i en sådan situation krävs att upphandlingen följt de direktivstyrda reglerna från början. Om en upphandlande organisation upplever en osäkerhet i att eventuellt hamna i en sådan situation kan organisationen, för att vara på den säkra sidan, välja att tillämpa de direktivstyrda reglerna.
Om en koncession ursprungligen har uppskattats till ett värde som understiger tröskelvärdet och det vid tilldelningen visar sig att värdet har ökat med mindre än 20 procent, men ändå överstiger tröskelvärdet, måste upphandlingen alltså inte följa de regler som gäller upphandling över tröskelvärdet.
- 15 kap. 6 § lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK) – situationer där en koncession får direktupphandlas
- 15 kap. 7 § LUK – beräkning av koncessionens värde vid upphandling enligt 15 kap. LUK
- Prop. 2009/10:180 s. 293 – bedömning om en direktupphandling är av samma slag eller ej
- 5 kap. 2 § LUK – värdet av en koncession vid upphandlingar över tröskelvärdet (se även Förvaltningsrätten i Stockholms dom i mål nr 11218–18)
- 5 kap. 3 § LUK – värdetidpunkten för koncessionen
- 5 kap. 5 § LUK – metod för uppskattning av koncessionens värde
- 5 kap. 4 § LUK – när värdet för koncessionen vid tilldelning är mer än 20 % högre än det uppskattade värdet
- prop. 2015/16:195 s. 1341 – om upphandlingen genomförs enligt 15 kap. LUK och värdet vid tilldelningen är mer än 20 % högre än det uppskattade värdet behöver upphandlingen göras om.