Leverantören ska i sitt anbud lämna en beskrivning av de rutiner som leverantören använder för ett systematiskt kvalitetsledningsarbete (kvalitetssäkringsarbete) och de rutiner som används för att kontrollera och hantera information kring miljö- och hälsofarliga ämnen i förbrukningsartiklarna som omfattas av kontraktet. Beskrivningen av rutinerna ska minst omfatta följande:
- Rutiner för att säkerställa att information om förekomsten av miljö- och hälsofarliga ämnen i halter över 0,1 viktsprocent systematiskt begärs in från underleverantörer. De ämnen som avses är ämnen som tas upp i:
- Reach-förordningens kandidatförteckning (artikel 59 i förordning (EG) nr 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier)
- Reach-förordningens bilaga XVII (begränsningslistan, förordning (EG) nr 1907/2006)
- Förordning (EU) 2017/745 om medicintekniska produkter, bilaga 1, punkt 10.4.1.
- Övervakning och journalföring av kemikaliehantering och regelbunden kontroll av råvaru- och produktkvalitet.
- Mottagen information om ingående ämnen i produkterna ska granskas och arkiveras, för att finnas tillgänglig för den upphandlande myndigheten.
- Behandling av avvikelser relaterade till de ställda kraven, rapportering och dokumentation.
- Rapportering, dokumentation och hantering av reklamationer och klagomål för de produkter som omfattas av kontraktet.
- Spårbarhet till underleverantörer i leverantörskedjan.
Rutinerna ska vara dokumenterade och tillämpas under hela kontraktsperioden