Godstransporter
Används dessa krav tillsammans med kriterier för fordon. Krav för godstransporter är tänkta att användas vid upphandling av transporter, eller upphandling av varor där godstransport är en naturlig del. Exempel på sådana varor är livsmedel och olika typer av bulkvaror.
Filtrering
Kriteriegrupp
Ladda ner | Beskrivning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Alternativa drivmedel | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst hälften av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon Bland de fordon som används för att köra vårt gods, skall det finnas minst xx stycken fordon som drivs förnybart. Med förnybart menas:
| |||||
Alternativa drivmedel | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Minst 70% av fordonen som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel. Med förnybara menas:
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 30 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||
Alternativa drivmedel | Spjutspetsnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||
Information om kriteriet Fordon som körs på icke fossila drivmedel eller el bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Kriterietext Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs med en bestämd fordonsflotta: Samtliga fordon som används för att utföra transporttjänsten ska drivas med förnybart drivmedel.
Särskilda kontraktsvillkor att använda i de fall tjänsten utförs i nätverk med många fordon: Andel fossil energi (tank-to-wheel) Av den totala mängden energi som används för hela transporttjänstens fordonsflotta får max 10 procent vara av fossilt ursprung (enligt Tank-to-Wheel, utsläpp vid förbränning från bränsletanken till hjulen). Gas inköpt enligt ”Grön gas-principen” godkänns. | |||||
Miljöledningssystem hos leverantör av transporttjänster | Basnivå | Kvalificeringskrav | Godstransporter | ||
Information om kriteriet Miljöledningsrutiner är väsentliga för att tjänsten på ett strukturerat och välorganiserat sätt kan utföras så att miljöhänsyn är tillgodosett under hela uppdraget. Kravet kan också omformuleras till ett särskilt kontraktsvillkor som börjar gälla exempelvis ett halvår efter kontraktsstart för att underlätta och ge incitament för leverantörer som inte har ett certifierat system. Kriterietext Anbudsgivaren ska i anbudet redovisa rutiner för ett systematiskt miljöarbete för att minska miljöpåverkan från uppdraget. Arbetet ska omfatta den verksamhet som utför transporterna, inklusive underleverantörer, och ska minst inkludera följande delar:
| |||||
Informationskrav för minskad klimatpåverkan | Basnivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||
Information om kriteriet Informationskravet är ett funktionskrav som ger leverantören en stor frihet att välja det sätt att minska klimatpåverkan som passar deras förhållanden bäst. Koldioxidutsläppen kan minskas till exempel genom att byta till mer klimatanpassat bränsle (bränsle med högre innehåll av förnybara råvaror), investera i energieffektivare fordon, gynna sparsam körning, systematisera kontroll av däck tryck eller arbeta med förbättrad ruttplanering och optimera fordon efter last till exempel genom att använda cykeltransporter när det är lämpligt. Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter uppdragsstart, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid som den aktuella tjänsten har förorsakat med tydligt angivande av vilken metod för beräkningen som används. Beräkningen ska baseras på verklig drivmedelsförbrukning till minst 80 procent. Redovisningen ska utgöra underlag för samtal mellan beställare och leverantör hur man tillsammans kontinuerligt kan minska utsläppen. Beställaren ansvarar för att kalla till samtal. | |||||
Incitament för minskad klimatpåverkan | Avancerad nivå | Särskilda kontraktsvillkor | Godstransporter | ||
Information om kriteriet Kriterietext Leverantören ska årligen, med start ett år efter uppdragsstart, redovisa totalt nettoutsläpp av koldioxid i en enhet som är lämplig för tjänsten (tonkm, paket eller annat) som den aktuella tjänsten har förorsakat, med tydligt angivande av vilken metod som används.
|
Används dessa krav tillsammans med kriterier för fordon. Krav för godstransporter är tänkta att användas vid upphandling av transporter, eller upphandling av varor där godstransport är en naturlig del. Exempel på sådana varor är livsmedel och olika typer av bulkvaror.
Kriterierna är anpassade för godstransporttjänster som utförs med tunga fordon, lätta fordon eller cykel. Följande transporttjänster omfattas av kraven är styckegods, partigods och tempererade transporter. Exempel de möjliga transporter är:
-
Försändelser < 2kg styckevikt
-
Brev och paket (max 50 kg)
-
Styckegods (max 1 ton)
-
Partigods (> 1 ton)
-
Hellast (> 5 ton)
-
Bulktransporter
-
Tempererade transporter (både kylda transporter och livsmedelstransporter)
-
Bohagsflytt
-
Avfallstransporter, (mellan till exempel omlastningsstation till en behandlingsanläggning).
Miljökraven fokuserar på hur fordon kan miljöanpassas avseende utsläpp till luft av miljöpåverkande ämnen såsom kväveoxider, kolväten och partiklar. Även energieffektivitet, utsläpp av växthusgaser, buller och miljöpåverkan kopplat till service och underhåll finns inkluderade. Trafiksäkerhetskrav återfinns i dokumentet "Trafiksäkerhetskrav". Kriterierna kan också användas vid andra tjänsteupphandlingar som medför indirekta inköp av transporttjänster, exempelvis städtjänster, servicetransporter m.m.
Kriteriedokumentet är inte tänkt att användas för upphandling av entreprenader som inkluderar användning av arbetsmaskiner, exempelvis bygg- och anläggningsprojekt och snöröjningsuppdrag. För denna typ av upphandlingar hänvisar Upphandlingsmyndigheten till de miljökrav som används av Trafikverket, Göteborgs stad, Malmö stad, Stockholms stad och Trafikverket; Miljökrav vid upphandling av entreprenader och tjänster.
Vid upphandling av sophämtning rekommenderas att beställare konsulterar Mall för upphandling av avfallshämtning (november 2011) som gemensamt utarbetats av Avfall Sverige, Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Kommuner och Landsting. Mallen finns tillgänglig på www.avfallsverige.se, och innehåller omfattande miljö-, arbetsmiljö- och trafiksäkerhetskrav. Vid upphandling av avfallstransporter, från till exempel en omlastningsstation till en behandlingsanläggning, kan kriterierna i detta dokument användas.
Kriterierna för godstransporter har harmoniserats så att de i möjligaste mån speglar de krav som formulerats i följande dokument:
-
Förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor (SFS 2009:1).
-
Generella miljökrav vid entreprenadupphandling, riktlinje från Trafikverket med dokument id TDOK 2012:93. Senast reviderad 2012-03-19..