Energi/koldioxidkrav på fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen
Nivå: Spjutspetsnivå. Finns även som Basnivå och Avancerad nivå
Huvudsyftet med miljökraven på minibussar är att minska bränsleförbrukning och öka användning av biobränslen för att minska koldioxidutsläppen. Minibussen kan vara ett effektivt transportmedel om hela dess kapacitet utnyttjas.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 10468:3
- Grupp:
- Minibussar och storbilar
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplatsen, med en högsta vikt som inte överstiger 3,5 ton, ska vara godkänt för el*, vätgas, fordonsgas eller annan gas än gasol enligt Transportstyrelsens vägtrafikregister.
För fordonsgas gäller ett utsläppstak på högst 290 gram koldioxid per kilometer enligt
skattegrundande utsläppsvärde i Transportstyrelsens vägtrafikregister.
* Endast rena elfordon och bränslecellsfordon utan förbränningsmotor, det vill säga ej laddhybrider
och elhybrider. Elfordon och vätgasfordon uppfyller kraven för 38,5% rena fordon i enlighet med lag 2011:846 9§. Gasfordon kan användas för de resterande 61,5% som inte behöver uppfylla 9 § i lagen (2011:846).
Förslag till bevis
Uppgifter ur Transportstyrelsen vägtrafikregister eller motsvarande utländska register, eller uppgifter från fordonstillverkaren.
Föremål för upphandling
Köp eller leasing av minibussar och storbilar
Hur kravet ska användas
Med minibussar och storbilar avses i dessa kriterier personbilsregistrerade fordon med fem till åtta sittplatser utöver förarplats.
Ändrat med hänsyn till att klimatbonus har upphört. Aktuell miljöbilsdefinition finns i Förordning om miljö och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar. (SFS: 2020:486).
EU:s clean vehicle directive (CVD) som är implementerad i följande svenska lagar: Lagen (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster, i lagen (2010:1065) om kollektivtrafik och i förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar.
Exempelvis kan spjutsspetsnivån delvis användas för att uppfylla 38,5% rena fordon i enlighet med lag 2011:846 9 §.
Miljökraven är utformade för att stödja upphandlare att bidra till att uppfylla målen i det klimatpolitiska ramverket samt följa lokala och regionala beslut som ligger i linje med detta. För att styra i riktning mot målet om 70 % minskade utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter till 2030 har stor vikt även fästs vid att utforma kraven så att de på ett ändamålsenligt sätt kompletterar och ligger i linje med övriga styrmedel på transportområdet.
Vad gäller tilldelningskriterium på avancerad nivå kan upphandlaren även använda motsvarande koldioxidgränser som teknisk specifikation. Detta efter att ha identifierat vilka behov av fordon organisationen har och genom att söka på till exempel www.miljofordon.se vilka fordon som klarar vilka koldioxidgränser och sätta kraven skarpare än basnivån utifrån vad som är möjligt för att få den funktion som behövs. I vissa fall kan det även gå att ställa tekniska specifikationer "ska-krav" på klimatbonusbilar i den tekniska specifikationen
Spjutspetskravet är ett drivande miljökrav och är både fördyrande och begränsande. Det bör det inte användas utan en grundlig behovs- och marknadsanalys.
Viktigt att ställa kompletterande krav vid upphandling av tjänster!
Inom EU finns krav på hur mycket hälsoskadliga avgasutsläpp bilar får ha för att säljas. Dessa krav har genom åren succesivt skärpts och kraven kategoriseras i s.k. Euroklasser. Genom att i upphandlingar ställa krav på inte bara koldioxidutsläpp utan även Euroklass säkerställs att de fordon som upphandlas har låga utsläpp av luftföroreningar samt med stor sannolikhet även är energieffektiva vid drift med sitt primära drivmedel. Ett lämpligt krav vid upphandling av tjänster är att åtminstone ställa krav på Euro 6 eller senare. För att säkerställa så låga utsläpp av luftföroreningar som möjligt bör krav ställas på någon av de allra senaste kravnivåerna Euro 6d eller Euro 6d-temp, som båda baseras på en ny och mer realistisk testcykel. En bra översikt över alla utsläppskrav för olika Euro-klasser finns här: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Vid upphandling av tjänster är det viktigt att ställa kompletterande krav på andel förnybart drivmedel för att säkerställa en god koldioxidreduktion och nyttjande av förnybara drivmedel.
Exempelvis:
- De drivmedel som används ska kunna redovisas och fordon som kan drivas med biodrivmedel eller el ska till minst 80 % köras på sådant drivmedel.
Procentnivån kan justeras utifrån lokala förutsättningar. Alternativt nyttjas en trappstegsmodell utformad utifrån lokala förutsättningar som stegvis styr mot aktuellt lokalt eller regionalt mål för fossilfrihet.
Den senaste Euroklassen, Euro 6, har uppdaterats ett flertal gånger både vad gäller kravnivåer och testmetoder till följd av att biltillverkares fusk vid utsläppstest uppdagats. En relativt lättsmält förklaring av skillnaderna mellan de olika Euro 6-klasserna, som t.ex. Euro 6d och Euro 6d-temp finns att läsa här: https://www.fleeteurope.com/fr/new-energies-taxation-and-legislation/europe/features/do-you-know-your-euro-6-your-6c-and-6d-temp
Miljömål
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 10468:3
- Versionsdatum
- 2023-05-08
2023-06-09, Krav ID 10468:3: Reviderad från hänvisning till klimatbonus till ej förhöjd CO2 skatt.
2020-04-23, Krav ID 10468:2: Reviderade krav på koldioxidutsläpp
2019-12-19, Krav ID 10469:1: Reviderade krav på koldioxidutsläpp
2014-07-01, Krav ID 10469: Ursprunglig version.