Får upphandlingsverktygen ta ut en kostnad från leverantörer som vill lämna anbud?
Publicerad 07 november 2024
Ett av upphandlingsverktygen som många upphandlande organisationer använder sig av har meddelat oss att de kommer ta betalt för anbudsgivare som vill använda deras tjänst. Jag tycker detta begränsar tillgängligheten kraftigt för upphandlingar som läggs upp i det aktuella upphandlingsverktyget och därmed begränsar konkurrensen så att mindre bolag har svårigheter att konkurrera. Är en sådan begränsning lämplig enligt LOU?
Tobias
Publicerad 07 november 2024
Hej Tobias,
Upphandlingen ska annonseras i en registrerad annonsdatabas och leverantören ska få fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten
Enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) ska en upphandlande organisation som utgångspunkt annonsera alla upphandlingar som överstiger direktupphandlingsgränsen för varor och tjänster enligt respektive upphandlingslag i en registrerad annonsdatabas. Av förordningen om upphandlingsstatistik, som också reglerar krav på annonsdatabaserna, ska annonsdatabaserna ha en funktion som möjliggör för fysiska personer att kostnadsfritt söka i annonserna.
Vid annonsering ska den upphandlande organisationen även ge fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten. För att kunna ladda hem upphandlingsdokumenten krävs oftast att leverantörer registrerar sig i det upphandlingsverktyg som används i upphandlingen. Denna registring ska då också vara kostnadsfri för leverantören för att uppfylla lagens krav på kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten.
Får upphandlingsverktyget ta ut en kostnad för att lämna in anbud?
Förutsättningarna för att kunna lämna in anbud och vilka möjligheter ett upphandlingsverktyg har att ta ut en kostnad för detta regleras dock inte av lagen eller förordningen om upphandlingsstatistik. Att upphandlingsverktyget tar betalt strider med andra ord inte nödvändigtvis mot regelverket. Notera dock att de verktyg och anordningar som används vid kommunikation med elektroniska medel ska vara icke-diskriminerande, allmänt tillgängliga, driftskompatibla med den informations- och kommunikationsteknik som används i allmänhet och inte begränsa leverantörernas tillträde till upphandlingen i fråga.
För synpunkter om detta rekommenderar vi att ni kontaktar det aktuella upphandlingsverktyget. Ett tips är även att ni kontaktar Konkurrensverket och lyfter frågan till dem.
Ni kan även kontakta de upphandlande organisationerna som använder sig av det aktuella upphandlingsverktyget och uppmärksamma dem på förändringen och vad det kommer att innebära för konkurrensen. I vissa fall kan en upphandlande organisationen i sin upphandling av upphandlingsverktyg ha ställt krav på att verktyget inte får ta betalt av leverantörerna för anbudsinlämning och att det inte ska finnas någon begränsning i hur många användare, från en och samma organisation, som ska kunna lämna anbud. Om ett sådant krav har ställts så kan förändringen i sig innebära att upphandlingsverktyget bryter mot villkoren i det avtalet.
Källhänvisning
Upphandlingen ska annonseras i en registrerad annonsdatabas och leverantören ska få fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten
Enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) ska en upphandlande organisation som utgångspunkt annonsera alla upphandlingar som överstiger direktupphandlingsgränsen för varor och tjänster enligt respektive upphandlingslag i en registrerad annonsdatabas. Av förordningen om upphandlingsstatistik, som också reglerar krav på annonsdatabaserna, ska annonsdatabaserna ha en funktion som möjliggör för fysiska personer att kostnadsfritt söka i annonserna.
Vid annonsering ska den upphandlande organisationen även ge fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten. För att kunna ladda hem upphandlingsdokumenten krävs oftast att leverantörer registrerar sig i det upphandlingsverktyg som används i upphandlingen. Denna registring ska då också vara kostnadsfri för leverantören för att uppfylla lagens krav på kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten.
Får upphandlingsverktyget ta ut en kostnad för att lämna in anbud?
Förutsättningarna för att kunna lämna in anbud och vilka möjligheter ett upphandlingsverktyg har att ta ut en kostnad för detta regleras dock inte av lagen eller förordningen om upphandlingsstatistik. Att upphandlingsverktyget tar betalt strider med andra ord inte nödvändigtvis mot regelverket. Notera dock att de verktyg och anordningar som används vid kommunikation med elektroniska medel ska vara icke-diskriminerande, allmänt tillgängliga, driftskompatibla med den informations- och kommunikationsteknik som används i allmänhet och inte begränsa leverantörernas tillträde till upphandlingen i fråga.
För synpunkter om detta rekommenderar vi att ni kontaktar det aktuella upphandlingsverktyget. Ett tips är även att ni kontaktar Konkurrensverket och lyfter frågan till dem.
Ni kan även kontakta de upphandlande organisationerna som använder sig av det aktuella upphandlingsverktyget och uppmärksamma dem på förändringen och vad det kommer att innebära för konkurrensen. I vissa fall kan en upphandlande organisationen i sin upphandling av upphandlingsverktyg ha ställt krav på att verktyget inte får ta betalt av leverantörerna för anbudsinlämning och att det inte ska finnas någon begränsning i hur många användare, från en och samma organisation, som ska kunna lämna anbud. Om ett sådant krav har ställts så kan förändringen i sig innebära att upphandlingsverktyget bryter mot villkoren i det avtalet.
Källhänvisning
- 10 kap. 7 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – om fri, direkt, fullständig och kostnadsfri tillgång till upphandlingsdokumenten
- 7 § förordning (2020:332) om upphandlingsstatistik – annonsdatabaserna ska ha en funktion som möjliggör för fysiska personer att kostnadsfritt söka i annonserna
- prop. 2015/16:196 s. 655 – kraven på de verktyg och anordningar som används vid elektronisk kommunikation.
Victoria
Jurist
08 november 2024
Den leverantör som vill börja ta betalt har skapat en funktion för samarbete i annonsdatabasen som dom under två års tid försökt sälja in till leverantörerna med ett dåligt resultat. Nu försöker dom i stället tvinga in leverantörerna i ett avtal där dom tar betalt för en lösning som många inte tyckt tillför något mervärde. Man begränsar möjligheten att kostnadsfritt kunna lämna anbud med mer än ett konto per organisationsnummer genom att säga att man behöver deras tekniska lösning för att kunna samarbeta vid anbudsinlämning. Kanske fler leverantörer borde vända sig till konkurrensverket och ifrågasätta detta.
John
14 november 2024
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.