Måste en leverantör som inte använder ESPD lämna in bevis som myndigheten redan har tillgång till?
Publicerad 23 augusti 2021
Enligt 15 kap. 5 § LOU, under rubriken "Kompletterande dokument", är leverantörer inte skyldiga att lämna in kompletterande dokument eller andra skriftliga bevis:
- om den upphandlande myndigheten redan har tillgång till bevisen eller
- om den upphandlande myndigheten själv har möjlighet att kostnadsfritt och direkt få tillgång till beviset med hjälp av elektroniska medel.
SM
Publicerad 23 augusti 2021
Hej,
Precis som du skriver i din fråga så avser 15 kap. 3–5 §§ de kompletterande dokument som ska lämnas in på begäran av en upphandlande myndighet, när en leverantör valt att lämna in en egenförsäkran (ESPD) med sitt anbud.
Enligt bestämmelsen i 15 kap. 5 § så är en leverantör inte skyldig att lämna in kompletterande dokument eller andra skriftliga bevis som den upphandlande myndigheten redan har tillgång till dem eller har möjlighet att kostnadsfritt få elektronisk tillgång till dem. Leverantören som vill nyttja denna möjlighet ska i sin egenförsäkran lämna den information som krävs för detta, till exempel databasens webbadress, identifieringsuppgifter och, i förekommande fall, den förklaring om samtycke som krävs.
Om leverantören inte har lämnat in en egenförsäkran så ska samtliga intyg och dokument som efterfrågas i upphandlingen lämnas in direkt med anbudet även om den upphandlande myndigheten redan har, eller har möjlighet att få, kostnadsfri elektronisk tillgång till bevisen.
Källhänvisningar
Precis som du skriver i din fråga så avser 15 kap. 3–5 §§ de kompletterande dokument som ska lämnas in på begäran av en upphandlande myndighet, när en leverantör valt att lämna in en egenförsäkran (ESPD) med sitt anbud.
Enligt bestämmelsen i 15 kap. 5 § så är en leverantör inte skyldig att lämna in kompletterande dokument eller andra skriftliga bevis som den upphandlande myndigheten redan har tillgång till dem eller har möjlighet att kostnadsfritt få elektronisk tillgång till dem. Leverantören som vill nyttja denna möjlighet ska i sin egenförsäkran lämna den information som krävs för detta, till exempel databasens webbadress, identifieringsuppgifter och, i förekommande fall, den förklaring om samtycke som krävs.
Om leverantören inte har lämnat in en egenförsäkran så ska samtliga intyg och dokument som efterfrågas i upphandlingen lämnas in direkt med anbudet även om den upphandlande myndigheten redan har, eller har möjlighet att få, kostnadsfri elektronisk tillgång till bevisen.
Källhänvisningar
- 15 kap. 3–5 §§ lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – bestämmelser avseende kompletterande dokument i samband med användande av en egenförsäkran
- artikel 59 punkten ett, fjärde stycket i Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/24/EU om offentlig upphandling (LOU-direktivet) – leverantören ska i sin egenförsäkran lämna den information som krävs för att den upphandlande myndigheten ska kunna inhämta bevisen som denne har eller har möjlighet att kostnadsfritt få elektronisk tillgång till
- prop. 2015/16:195 s. 769 – i stället för att lämna in en egenförsäkran kan den leverantör som föredrar det direkt lämna in nödvändiga intyg och dokument tillsammans med sitt anbud.
Victoria
Jurist
26 augusti 2021
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.