Får ett anbudspris vara hur lågt som helst, exempelvis nollanbud?
Publicerad 08 november 2019
Hej!
Hur ska man hantera att en anbudsgivare lämnar 0 SEK på sitt anbud?
Hur ska man hantera att en anbudsgivare lämnar 0 SEK på sitt anbud?
Ida
Publicerad 08 november 2019
Hej Ida,
Möjligheten att lämna minuspriser kan begränsas i upphandlingsdokumenten
Generellt sätt är det inte förbjudet för en leverantör att gå med förlust och det finns därför inte heller något förbud mot att leverantören lägger anbud som innehåller minusposter. Beroende på hur kravet på hur prisuppgifter ska anges är formulerat i upphandlingsdokumenten kan det dock vara förbjudet att lämna ett minuspris på en eller flera prisposter.
I HFD 2023 ref. 7 hade den upphandlande organisationen ställt ett obligatoriskt krav som innebar att samtliga priser i mängdföreteckningen och á-priserna var för sig skulle överstiga eller som lägst vara noll kronor. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i det fallet att inte varje inskränkning av leverantörernas möjlighet att fritt prissätta sina anbud kommer i konflikt med likabehandlingsprincipen eller med upphandlingsreglerna i övrigt. Ett obligatoriskt krav som hindrar leverantörerna från att konkurrera med sina priser är dock inte tillåtet. Golvet i det aktuella fallet var dock satt till noll, vilket enligt domstolen inte hindrade leverantörerna från att konkurrera med priser ända ned till noll kronor, utan endast tog ifrån dem möjligheten att erbjuda sig att betala för att få utföra arbetena.
Golvpriset på noll kronor syftade till att förhindra strategisk prissättning och manipulering av utvärderingsmodellen. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg därför att kravet bidrog till att transparensen i prissättningen ökade. På så sätt kunde priskravet, snarare än att verka konkurrensbegränsande, i realiteten anses främja konkurrensen. Priskravet stod därför inte strid med likabehandlingsprincipen.
Onormalt låga anbud vid upphandling över tröskelvärdena
Får den upphandlande organisationen in ett anbud som den bedömer vara onormalt lågt har den en skyldighet att begära en förklaring till det låga priset av anbudsgivaren. Kan inte anbudsgivaren förklara det låga priset på ett tillfredsställande sätt eller om det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, sociala- eller arbetsrättsliga skyldigheter ska anbudet förkastas.
För att avgöra om ett anbud ska förkastas behöver en bedömning göras i varje enskilt fall utifrån bland annat den förklaring som anbudsgivaren lämnar till det låga priset med hänsyn till upphandlingsföremålet. Att en anbudsgivare lämnar noll kronor (0 SEK) som anbudspris innebär alltså inte per automatik att anbudet ska förkastas som onormalt lågt.
Notera att det i samband med en överprövningsprocess är den upphandlande organisationen som ska visa att anbudspriset är onormalt lågt men att det är anbudsgivaren som ska bevisa att anbudet är seriöst menat, det vill säga att uppdraget kommer att utföras enligt efterfrågade krav och villkor, trots det låga priset.
Onormalt lågt anbud vid upphandling under tröskelvärdena och vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster
Även för upphandling under tröskelvärdena och för upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster finns bestämmelser om onormalt låga anbud. Dessa bestämmelser är dock inte alls lika detaljerade som vid upphandling över tröskelvärdena.
En viktig skillnad är att vid upphandling under tröskelvärdena och vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster får en upphandlande organisation förkasta ett anbud som bedöms vara onormalt lågt. Det finns alltså ingen skyldighet att förkasta ett sådant anbud.
Även vid dessa upphandlingar är det dock reglerat att ett anbud inte får förkastas förrän organisationen har begärt en förklaring och inte fått ett tillfredsställande svar.
Läs mer
Läs mer om onormalt låga anbud på vår webbplats.
Källhänvisningar
Möjligheten att lämna minuspriser kan begränsas i upphandlingsdokumenten
Generellt sätt är det inte förbjudet för en leverantör att gå med förlust och det finns därför inte heller något förbud mot att leverantören lägger anbud som innehåller minusposter. Beroende på hur kravet på hur prisuppgifter ska anges är formulerat i upphandlingsdokumenten kan det dock vara förbjudet att lämna ett minuspris på en eller flera prisposter.
I HFD 2023 ref. 7 hade den upphandlande organisationen ställt ett obligatoriskt krav som innebar att samtliga priser i mängdföreteckningen och á-priserna var för sig skulle överstiga eller som lägst vara noll kronor. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i det fallet att inte varje inskränkning av leverantörernas möjlighet att fritt prissätta sina anbud kommer i konflikt med likabehandlingsprincipen eller med upphandlingsreglerna i övrigt. Ett obligatoriskt krav som hindrar leverantörerna från att konkurrera med sina priser är dock inte tillåtet. Golvet i det aktuella fallet var dock satt till noll, vilket enligt domstolen inte hindrade leverantörerna från att konkurrera med priser ända ned till noll kronor, utan endast tog ifrån dem möjligheten att erbjuda sig att betala för att få utföra arbetena.
Golvpriset på noll kronor syftade till att förhindra strategisk prissättning och manipulering av utvärderingsmodellen. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg därför att kravet bidrog till att transparensen i prissättningen ökade. På så sätt kunde priskravet, snarare än att verka konkurrensbegränsande, i realiteten anses främja konkurrensen. Priskravet stod därför inte strid med likabehandlingsprincipen.
Onormalt låga anbud vid upphandling över tröskelvärdena
Får den upphandlande organisationen in ett anbud som den bedömer vara onormalt lågt har den en skyldighet att begära en förklaring till det låga priset av anbudsgivaren. Kan inte anbudsgivaren förklara det låga priset på ett tillfredsställande sätt eller om det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, sociala- eller arbetsrättsliga skyldigheter ska anbudet förkastas.
För att avgöra om ett anbud ska förkastas behöver en bedömning göras i varje enskilt fall utifrån bland annat den förklaring som anbudsgivaren lämnar till det låga priset med hänsyn till upphandlingsföremålet. Att en anbudsgivare lämnar noll kronor (0 SEK) som anbudspris innebär alltså inte per automatik att anbudet ska förkastas som onormalt lågt.
Notera att det i samband med en överprövningsprocess är den upphandlande organisationen som ska visa att anbudspriset är onormalt lågt men att det är anbudsgivaren som ska bevisa att anbudet är seriöst menat, det vill säga att uppdraget kommer att utföras enligt efterfrågade krav och villkor, trots det låga priset.
Onormalt lågt anbud vid upphandling under tröskelvärdena och vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster
Även för upphandling under tröskelvärdena och för upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster finns bestämmelser om onormalt låga anbud. Dessa bestämmelser är dock inte alls lika detaljerade som vid upphandling över tröskelvärdena.
En viktig skillnad är att vid upphandling under tröskelvärdena och vid upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster får en upphandlande organisation förkasta ett anbud som bedöms vara onormalt lågt. Det finns alltså ingen skyldighet att förkasta ett sådant anbud.
Även vid dessa upphandlingar är det dock reglerat att ett anbud inte får förkastas förrän organisationen har begärt en förklaring och inte fått ett tillfredsställande svar.
Läs mer
Läs mer om onormalt låga anbud på vår webbplats.
Källhänvisningar
- 16 kap. 7–8 §§ lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – bestämmelserna om onormalt låga anbud på upphandlingar över tröskelvärdena förutom sociala tjänster och andra särskilda tjänster, det vill säga direktivstyrda upphandlingar
- Högsta förvaltningsdomstolens dom i mål nr 6578–14 (HFD 2016 ref. 3 II) – även mycket låga priser, eller till och med negativa priser, innebär inte alltid att ett onormalt lågt anbud ska förkastas
- Högsta förvaltningsdomstolens dom i mål nr 766-22 (HFD 2023 ref. 7) – det är förenligt med upphandlingslagstiftningen att ställa upp ett obligatoriskt krav som förbjuder negativa delpriser
- EU domstolens dom i mål C-559/10 SAG ELV Slovensko m.fl. punkterna 28–29 samt Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 2598-2601-13 – bevisbördan i samband med onormalt låga anbud
- 19 kap. 18 § LOU – bestämmelserna om onormalt låga anbud vid upphandling under tröskelvärdena samt av sociala tjänster och andra särskilda tjänster, det vill säga icke-direktivstyrda upphandlingar.
Victoria
Jurist
12 november 2019 (Uppdaterat 20 augusti 2024)
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.