Får en anbudsgivare ändra kontaktuppgifter till en angiven referens i sitt anbud?
Publicerad 22 januari 2019
Hej,
I det fall kontaktuppgifterna till en angiven referens ändras efter att anbud lämnas in, finns det då möjlighet för anbudsgivaren att ändra dessa uppgifter i sitt anbud genom att exempelvis kontakta den upphandlande myndigheten skriftligen?
I det fall kontaktuppgifterna till en angiven referens ändras efter att anbud lämnas in, finns det då möjlighet för anbudsgivaren att ändra dessa uppgifter i sitt anbud genom att exempelvis kontakta den upphandlande myndigheten skriftligen?
X
Publicerad 22 januari 2019
Hej,
Ja, en upphandlande organisation har en möjlighet att tillåta eller begära rättelse av fel, förtydligande och komplettering, exempelvis vid ändringar i kontaktuppgifter till en angiven referens i leverantörens anbud. Åtgärden ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet.
En leverantör ska som utgångspunkt kontakta den upphandlande organisationen med elektroniska medel i en upphandling.
En upphandlande organisation har ingen uttrycklig skyldighet att tillåta att en leverantör kompletterar en handling som har lämnats in av leverantören. En leverantör kan med andra ord aldrig kräva att få komplettera en handling som lämnats in efter det att sista dag för inlämnande av ansökan eller anbud har passerat. Men samtidigt måste organisationens agerande i en upphandling vara förenligt med de grundläggande upphandlingsprinciperna, däribland proportionalitetsprincipen. Det är upp till en upphandlande organisation att bedöma om ett eventuellt nekande till en leverantörs begäran om adressändring är förenligt med proportionalitetsprincipen.
Källhänvisningar
Med vänlig hälsning,
Ja, en upphandlande organisation har en möjlighet att tillåta eller begära rättelse av fel, förtydligande och komplettering, exempelvis vid ändringar i kontaktuppgifter till en angiven referens i leverantörens anbud. Åtgärden ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet.
En leverantör ska som utgångspunkt kontakta den upphandlande organisationen med elektroniska medel i en upphandling.
En upphandlande organisation har ingen uttrycklig skyldighet att tillåta att en leverantör kompletterar en handling som har lämnats in av leverantören. En leverantör kan med andra ord aldrig kräva att få komplettera en handling som lämnats in efter det att sista dag för inlämnande av ansökan eller anbud har passerat. Men samtidigt måste organisationens agerande i en upphandling vara förenligt med de grundläggande upphandlingsprinciperna, däribland proportionalitetsprincipen. Det är upp till en upphandlande organisation att bedöma om ett eventuellt nekande till en leverantörs begäran om adressändring är förenligt med proportionalitetsprincipen.
Källhänvisningar
- 4 kap. 9 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) - om rättelse av fel, förtydligande och komplettering
- 12 kap. 1 § LOU - kommunikation med allmänt tillgängliga elektroniska medel.
Med vänlig hälsning,
Gustav
24 januari 2019 (Uppdaterat 28 november 2023)
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.