Är en upphandlande myndighet skyldig att motivera orsaken bakom ett ställt krav?
Publicerad 05 oktober 2018
Hej,
Är en upphandlande myndighet skyldig att motivera orsaken bakom ett ställt krav?
Är en upphandlande myndighet skyldig att motivera orsaken bakom ett ställt krav?
Carl
Publicerad 05 oktober 2018
Hej Carl,
Nej, en upphandlande myndighet är inte skyldig att motivera varför den ställt ett krav.
Trots detta kan det i vissa fall vara lämpligt att motivera varför ett krav har ställts. Till exempel kan en motivering underlätta för leverantörer att förstå kravets innebörd samt det behov som den upphandlande myndigheten har. Generellt sett leder öppen och tydlig kommunikation i en upphandling till minskad risk för missförstånd och i förlängningen lägre risk för överprövning.
Med vänlig hälsning,
Nej, en upphandlande myndighet är inte skyldig att motivera varför den ställt ett krav.
Trots detta kan det i vissa fall vara lämpligt att motivera varför ett krav har ställts. Till exempel kan en motivering underlätta för leverantörer att förstå kravets innebörd samt det behov som den upphandlande myndigheten har. Generellt sett leder öppen och tydlig kommunikation i en upphandling till minskad risk för missförstånd och i förlängningen lägre risk för överprövning.
Med vänlig hälsning,
Gustav
08 oktober 2018 (Uppdaterat 09 december 2020)
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.