Start

Krav på varor med snabb utvecklingstakt

Publicerad 10 augusti 2018
Eftersöker tips på hur man kan upphandla endast rabattsatser till varukontrakt där varorna utvecklas i så snabb takt att det kan ses som omöjligt/onödigt att köpa en varukorg som ändå är föråldrad inom kort.

Eftersöker även lämplig definition på kravet att anbudsgivarna ska tillhandahålla ett "brett sortiment"?

Steffo

Publicerad 10 augusti 2018

Hej Steffo,

Vi har tidigare gett tips om att upphandla rabattsatser på ett stort sortiment, se inläggen Vid köp av produkter som man vet kan komma att utvecklas mycket under ramavtalstiden så kan det vara lämpligt att överväga att omvandla utvalda detaljkrav på produkterna till funktionskrav för att inte låsa sig i tekniker som blir omoderna. I avtalet behöver du i så fall ha villkor om hur produkterna ska bytas ut vartefter nya tekniker/modeller kommer. De nya produkterna ska fortfarande uppfylla funktionskraven och behålla samma rabattsats.

Du kan också tänka om helt och fundera på om leverantören kan leverera en tjänst istället för ett varukontrakt. Det är ett vanligt upplägg vid exempelvis upphandling av skrivare eller arbetsplatser (datorer med tillbehör).

Angående din andra fråga om ”brett sortiment” kan nämnas att endast skriva kravet ”brett sortiment” eller liknande är ett ganska otydligt krav som kan vara svårt att bedöma vid en kvalificering. Du skulle kunna undersöka om du kan utgå från verksamhetens behov eftersom det kanske bara är inom vissa varugrupper som verksamheten behöver ha flera varor att välja mellan. Ställ frågan internt om vilka varianter verksamheten är ute efter, om det till exempel är ett spann av olika prisklasser, olika varumärken eller kanske storlekar. På så sätt kan du utveckla vad som avses med ”brett sortiment”.

Med vänliga hälsningar,

Maria

14 augusti 2018

Kommentera

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt. Här kan du läsa om Upphandlingsmyndighetens policy för innehåll och personuppgifter i Frågeportalen.

Fråga oss!

Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.