Ny definition av Miljöbil
Publicerad 19 april 2018
Hej!
Ska genomföra en upphandling av taxitjänster. I upphandlingen ställer vi krav på miljöbil enligt 2009:1. Nu är denna förordning under uppdatering. Hur hanterar jag det bäst i kravspecifikationen? /mvh Håkan
Ska genomföra en upphandling av taxitjänster. I upphandlingen ställer vi krav på miljöbil enligt 2009:1. Nu är denna förordning under uppdatering. Hur hanterar jag det bäst i kravspecifikationen? /mvh Håkan
Håkan
Publicerad 19 april 2018
Hej Håkan!
Din fråga är väldigt aktuell. Den 1 juli i år kommer en ny lag med bonus-malus system för fordon och därmed försvinner dagens miljöbilsdefinition. Transportstyrelsen har fått i uppdrag att komma med ett förslag på en ny definition. Det finns tre olika förslag, som ska slutredovisas den 31 augusti i år. När det ska beslutas vet vi inte än, men en gissning är att det sker efter årsskiftet, det vill säga den 1 januari 2019.
Detta ställer till det för alla upphandlingar som sker under mellanperioden. Ett sätt att få det att fungera kan vara att reglera övergången genom de särskilda kontraktsvillkoren. Det vill säga att inledningsvis be om att få fordon med miljöbilsdefinition från 2013 och att under leverantören under kontraktsperioden ska övergå till den nya miljöbilsdefinitionen, åtminstone om de gör nya fordonsinköp. Om man upphandlar ett fordon som uppfyller supermiljöbilspremien med maximalt tillåtet utsläpp av koldioxid på 50 gram per kilometer så kommer den med störta sannolikhet uppfylla även den kommande miljöbilsdefinitionen. Notera dock att det är ett väldigt långtgående krav att ställa och därför kan det vara svårt för leverantörerna att uppfylla det.
Med vänlig hälsning
Din fråga är väldigt aktuell. Den 1 juli i år kommer en ny lag med bonus-malus system för fordon och därmed försvinner dagens miljöbilsdefinition. Transportstyrelsen har fått i uppdrag att komma med ett förslag på en ny definition. Det finns tre olika förslag, som ska slutredovisas den 31 augusti i år. När det ska beslutas vet vi inte än, men en gissning är att det sker efter årsskiftet, det vill säga den 1 januari 2019.
Detta ställer till det för alla upphandlingar som sker under mellanperioden. Ett sätt att få det att fungera kan vara att reglera övergången genom de särskilda kontraktsvillkoren. Det vill säga att inledningsvis be om att få fordon med miljöbilsdefinition från 2013 och att under leverantören under kontraktsperioden ska övergå till den nya miljöbilsdefinitionen, åtminstone om de gör nya fordonsinköp. Om man upphandlar ett fordon som uppfyller supermiljöbilspremien med maximalt tillåtet utsläpp av koldioxid på 50 gram per kilometer så kommer den med störta sannolikhet uppfylla även den kommande miljöbilsdefinitionen. Notera dock att det är ett väldigt långtgående krav att ställa och därför kan det vara svårt för leverantörerna att uppfylla det.
Med vänlig hälsning
Heini-Marja
Hållbarhetsspecialist
20 april 2018
Hej!
Hur har det gått med de tre förslagen? Vad jag kan se hänvisar ni fortfarande till gamla miljöbilsdefinitionen här på webbplatsen.
Med vänlig hälsning Karolin
Hur har det gått med de tre förslagen? Vad jag kan se hänvisar ni fortfarande till gamla miljöbilsdefinitionen här på webbplatsen.
Med vänlig hälsning Karolin
Karolin
10 januari 2019
Hej Karolin,
Det finns fortfarande ingen ny miljöbilsdefinition för förordning (2009:1) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor.
Använd gärna våra hållbarhetskriterier för fordon under tiden.
Med vänlig hälsning,
Det finns fortfarande ingen ny miljöbilsdefinition för förordning (2009:1) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor.
Använd gärna våra hållbarhetskriterier för fordon under tiden.
Med vänlig hälsning,
Heini-Marja
Hållbarhetsspecialist
10 januari 2019 (Uppdaterat 30 april 2020)
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.