Kan avtalsstarten vara olika för de myndigheter som deltar i en samordnad upphandling?
Publicerad 24 november 2017
Hej
Jag har fått frågan att samordna en upphandling med sex stycken kommuner. Två av kommunerna ska teckna avtal så fort upphandlingen är klar. De fyra andra vill inte starta sin avtalsperiod förrän efter ett år senare.
Är detta möjligt?
Jag har fått frågan att samordna en upphandling med sex stycken kommuner. Två av kommunerna ska teckna avtal så fort upphandlingen är klar. De fyra andra vill inte starta sin avtalsperiod förrän efter ett år senare.
Är detta möjligt?
Thomas
Publicerad 24 november 2017
Hej Thomas,
Det finns inga uttryckliga bestämmelser när det gäller när ett avtal senast ska börja löpa efter tecknande av avtal. Allt för kort tid mellan tecknande av avtal och avtalsperiodens start skulle kunna strida mot den grundläggande upphandlingsprincipen om likabehandling.
Vad som gäller vid ovanligt lång tid mellan tecknande av avtal och avtalsstart är oklart. Är villkoret inte kommersiellt motiverat kan den konspiratoriskt lagda misstänka att villkoret kan vara framtaget i strid med likabehandlingsprincipen. Det kan även ifrågasättas om ett sådant villkor i alla lägen är affärsmässigt motiverat.
Det är lämpligt att ha en viss säkerhetsmarginal mellan sista anbudsdag och avtalsstart, särskilt med beaktande av risken för överprövning. Det bör inte vara några problem med att i vart fall ha upp till ett års framförhållning till avtalsstart.
Samma som ovan bör gälla vid en samordnad upphandling. Utöver vad som angivits ovan bör det inte finnas något principiellt hinder mot att avtalsstart skiljer sig åt mellan de deltagande upphandlande organisationerna, under förutsättning att det tydligt framgår av upphandlingsdokumenten.
Källhänvisningar
Högsta förvaltningsdomstolens dom målnummer 6737-11 – allt för kort tid mellan tecknande av avtal och avtalsperiodens start skulle kunna strida mot likabehandlingsprincipen.
Med vänlig hälsning,
Det finns inga uttryckliga bestämmelser när det gäller när ett avtal senast ska börja löpa efter tecknande av avtal. Allt för kort tid mellan tecknande av avtal och avtalsperiodens start skulle kunna strida mot den grundläggande upphandlingsprincipen om likabehandling.
Vad som gäller vid ovanligt lång tid mellan tecknande av avtal och avtalsstart är oklart. Är villkoret inte kommersiellt motiverat kan den konspiratoriskt lagda misstänka att villkoret kan vara framtaget i strid med likabehandlingsprincipen. Det kan även ifrågasättas om ett sådant villkor i alla lägen är affärsmässigt motiverat.
Det är lämpligt att ha en viss säkerhetsmarginal mellan sista anbudsdag och avtalsstart, särskilt med beaktande av risken för överprövning. Det bör inte vara några problem med att i vart fall ha upp till ett års framförhållning till avtalsstart.
Samma som ovan bör gälla vid en samordnad upphandling. Utöver vad som angivits ovan bör det inte finnas något principiellt hinder mot att avtalsstart skiljer sig åt mellan de deltagande upphandlande organisationerna, under förutsättning att det tydligt framgår av upphandlingsdokumenten.
Källhänvisningar
Högsta förvaltningsdomstolens dom målnummer 6737-11 – allt för kort tid mellan tecknande av avtal och avtalsperiodens start skulle kunna strida mot likabehandlingsprincipen.
Med vänlig hälsning,
Gustav
28 november 2017 (Uppdaterat 07 augusti 2024)
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.