Måste en försvarsmakt upphandla som vanligt?
Publicerad 17 november 2017
Hej.
Kan en försvarsmakt inom EU göra avsteg ifrån upphandlingsdirektivet?
Kan en försvarsmakt inom EU göra avsteg ifrån upphandlingsdirektivet?
Gunnar Malmström
Publicerad 17 november 2017
Hej,
Vi tolkar din fråga som att du undrar om man som försvarsmakt kan undantas från den generella upphandlingsplikt som följer av respektive upphandlingslag.
En upphandlande myndighet eller enhet kan inte undantas från upphandlingsplikten enbart på grund av att den bedriver försvarsverksamhet. Däremot kan det som en försvarsmakt upphandlar i vissa fall ha en sådan karaktär att det ska undantas från upphandlingsplikten, med hänvisning till att upphandlingen rör rikets väsentliga säkerhetsintressen. Detta undantag ska dock tolkas restriktivt, och som utgångspunkt ska det som en försvarsmakt köper upphandlas i enlighet med tillämplig upphandlingslag.
När det gäller upphandling av varor, tjänster och byggentreprenader på försvars- och säkerhetsområdet ska lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS) i många fall tillämpas. Så är bland annat fallet vid upphandling av
Källhänvisningar
Med vänliga hälsningar,
Vi tolkar din fråga som att du undrar om man som försvarsmakt kan undantas från den generella upphandlingsplikt som följer av respektive upphandlingslag.
En upphandlande myndighet eller enhet kan inte undantas från upphandlingsplikten enbart på grund av att den bedriver försvarsverksamhet. Däremot kan det som en försvarsmakt upphandlar i vissa fall ha en sådan karaktär att det ska undantas från upphandlingsplikten, med hänvisning till att upphandlingen rör rikets väsentliga säkerhetsintressen. Detta undantag ska dock tolkas restriktivt, och som utgångspunkt ska det som en försvarsmakt köper upphandlas i enlighet med tillämplig upphandlingslag.
När det gäller upphandling av varor, tjänster och byggentreprenader på försvars- och säkerhetsområdet ska lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS) i många fall tillämpas. Så är bland annat fallet vid upphandling av
- militär utrustning
- utrustning av känslig karaktär
- byggentreprenader, varor och tjänster som direkt hänför sig till den utrustning som avses i 1 och 2, eller
- byggentreprenader och tjänster särskilt avsedda för militära syften eller byggentreprenader och tjänster av känslig karaktär.
Källhänvisningar
- artikel 346 i Fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (FEUF) – undantag från upphandlingsplikten på grund av att upphandlingen rör rikets väsentliga säkerhetsintressen
- prop. 2010/11:150, s. 140 – undantaget för upphandling som rör rikets väsentliga säkerhetsintressen ska tolkas restriktivt
- 1 kap. 2 § lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS) – LUFS:s tillämpningsområde
- 3 kap. 26 § lag (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) – undantag för vissa tjänster inom områdena civilt försvar, räddningstjänst eller förebyggande av fara.
Med vänliga hälsningar,
Linnea
20 november 2017
Fråga oss!
Frågeservice är stängt den 29 april på grund av verksamhetsutveckling. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.